New review by Dark Entries (Belgium) (7,5/10)

Met bands als Sangre De Muerdago, Har Belex en ook deze Aegri Somnia komt er een frisse wind vanuit het warme Spanje onze kant opgewaaid.

Het verhaal van Aegri Somnia begon ergens in 2012 toen Lady Carrot (Cristina R. Galván; actief in de Castiliaanse folk muziek scene) en Nightmarer (Oscar Martin; actief in avant-garde metal projecten als As Light Dies en Garth Arum) een muzikale sessie hielden in een oud spookhuis in een Noord-Spaanse vallei. Omringd door eenzaamheid, stilte en de geur van natte aarde. Het duo ging in de oude ijzeren keuken, alwaar de termieten bijna de laatste resten van de houten balken weggevreten hadden, aan de slag met tamboerijn, kookgerei dat voorhanden was als percussie en luide akkoorden van de elektrische gitaar. Met een pak traditionele songs onder de arm improviseerde het duo er op los. De twee sterk van elkaar verschillende werelden (de traditionele langs de ene, de zware, harde langs de andere kant) convergeerden en gingen onder de ogen van de geesten die dit verlaten huis bewoonden wel een zeer opmerkelijk huwelijk aan.

Een huwelijk dat al meteen een liefdesbaby ter wereld liet komen: Aegri Somnia. Het duo brengt Spaanse traditionals, liedjes die zelfs voor vele Spanjaarden zelf nog onbekend is, en mengt deze met de excentriciteit die kenmerkend is voor muziekstijlen zoals (black) metal. Maar bovenal wil Aegri Somnia via deze versterkte liedjes een bitterzoete soundtrack bieden die de boodschappen die onze voorouders aan ons hebben doorgegeven, benadrukken.

Ad Augusta Per Angusta is een compilatie van populaire Iberische (een niet-geclassificeerde Europese taal die in de oudheid werd gesproken in het zuidoostelijk deel van het Iberisch Schiereiland, in een gebied dat ongeveer overeenkomt met de huidige Spaanse regio’s Catalonië, Valencia, Murcia en Andalusië.) folk songs uit de late 19de en vroege 20ste eeuw. Een reis door het Spaanse platteland, bevochtigt door het zweet en bloed van onze voorvaderen, een benadering van het magische Spanje met zijn lichten en schaduwkanten, maar ook een blik in de afgrond van het donkere Spanje met zijn innerlijke wreedheid en de brutaliteit van zijn inwoners. Aegri Somnia brengt zo deze tradities, mythes en geheime vertellingen die verspreid werden rond kampvuren na een lange werkdag of tijdens feestdagen, en doorgegeven werden van generatie op generatie, terug tot leven en red ze van de ondergang.

Een unieke aanpak is het wel degelijk, dit contrast tussen het authentieke en het harde karakter. Toch mocht van ons de metalgitaar iets minder doordrukken in de sound van Aegri Somnia. Deze klinkt immers zodanig prominent bij wijlen, dat de traditionele instrumenten wat vanuit de schaduw lijken te opereren. Een song als ‘La Deshonra’ is in deze dan ook een rustpunt, steunend op enkel de mooie vocalen van Lady Carrot en akoestische gitaar, en het geluid van de zee en vogels die de song sfeervol afsluiten. Laat je echter niet afschrikken door de metal waarover sprake, want ikzelve ben ook geen fan van het genre op zich, doch heb dit geen enkel moment als storend ervaren op deze fijne plaat.

Maar dat deze combinatie voor verrassend vuurwerk kan zorgen, zeker wanneer de combinatie dezer twee componenten er pal op zit, zoals tijdens ‘Señor Platero’ bijvoorbeeld of ‘La Culebra’ waarin men verder nog experimenteert met elektronische ritmes. Luister zeker ook eens naar ‘Molinero-Vengo De Moler’ alwaar flamenco en metal zorgen voor een wonderbaarlijke combinatie, die wij tot voorheen niet voor mogelijk achtten.

Ad Augusta Per Angusta klinkt bij de eerste luisterbeurt nog als een tamelijk vreemde combinatie, maar al snel verandert dit in een verslavend plaatje dat door zijn unieke aanpak nog vaak de weg naar de stereo installatie zal vinden.

We zouden dit graag eens op een podium zien, en Aegri Somnia zou zeker niet misstaan op de planken van Castlefest of Coalescaremonium, dus, beste organisatoren, sla jullie slag!